
Det færdigt producerede radiospot er produktet i en radiokampagne.
Radiospottet skal fange lytterens opmærksomhed, være skarp i sit budskab og have en let tilgængelig call-to-action mulighed.
Siden 1986 har vi udviklet og produceret radioreklamer for alle typer annoncører; fra den lille cykelhandler på hjørnet til den landsdækkende kæde af forretninger.
KOMO A/S fungerer også som produktionsselskab for reklamebureauer, radiostationer mm.
Læs meget mere om radioreklame og radiospot her: https://komo.dk/lyd/radioreklamer/
Radiospot – produktionen
Et radiospot kan bygges op på mange måder, men typisk indgår flg. elementer:
- Speak
- Musik
- logosang
Den færdige lydfil er mixet, så alle lydelementer kan høres og fornemmes, og så modtageren af budkabet, altså lytteren, får den bedst mulige oplevelse ud af at høre dit radiospot.
Der er ingen faste regler for hvor langt et radiospot må være. Det afhænger af budskabet og idéen.
Hos KOMO A/S er vi typisk med helt fra starten og hjælper med idé, tekstforfatning, hjælp til vælg af speaker og lydside og selvfølgelig det færdige mix.
Husk på, at når der bruges mange penge på afviklingen, så skal der også lægges tid, energi og penge i en ordentlig produktion – altså et ordentligt produkt!
.
5 gode råd til det gode radiospot
Når beslutningen er taget og radiospottet skal produceres, så er det oplagt at tage fat i sin marketingsafdeling, sit bureau eller direkte til et produktionsselskab som KOMO A/S for sparring og viden.
Men du kan selv gøre meget for at være klar til at gå i gang. Her er 5 gode råd, som med fordel kan læses inden man kommer alt for langt i processen:
- Definér din målgruppe og vælg også radiostation ud fra dette
- Tilpas stil og tone i radiospottet til budskabet
- Vær skarp og præcis i budskabet
- Brug altid ”What’s in it for me” tankegangen
- Vælg stemme, musik og lydeffekter, der giver mening.
Udover de 5 råd herover, så er der selvfølgelig alle de gængse markedsføringsråd og principper at tage hensyn til.
Hvis du vil sælge en elcykel til kr. 120.000,-, så er målgruppen meget begrænset og så er det måske ikke massemedier som radio, der virker?
Hvis tilbuddet er rugbrød til en halvtredser, så får det nok heller ikke kunderne til at vælte ind, uanset hvor meget, man markedsfører tilbuddet. 😊
Pris på radiospot
Idéudvikling, tekstforfatning, indspilning og produktion af et radiospot med speak, musik og lydeffekter starter fra ca. kr. 1.500,- + moms pr. spot. Prisen er dog meget afhængig af speakervalg og afviklingsområde.
Skal der laves flere versioner af det samme spot (for eksempel geografisk) så er der store rabatter at hente.
Hvis radiospottet skal bruges som branding over en længere periode er det værd at overveje at få indspillet og produceret sit helt eget lydlogo. Virksomhedens lydprofil, som fremadrettet kan benyttes på mange forskellige måder og medier.
Det kan du læse meget mere om her: https://komo.dk/lyd/lydlogo/